edmonton fort en mall - Reisverslag uit St. Albert, Canada van Bob Leeden - WaarBenJij.nu edmonton fort en mall - Reisverslag uit St. Albert, Canada van Bob Leeden - WaarBenJij.nu

edmonton fort en mall

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Bob

27 Juli 2010 | Canada, St. Albert

hallo allemaal,

vandaag 2 verslagen, alhoewel voor jullie is het al woensdag ;) vandaag ben ik naar fort edmonton geweest! een soort van openlucht museum van de geschiedenis van hier! ik 1846 werd hier namelijk gehandel in bever wolven en berenvachten, door de hudson bay company! en zij hebben fort edmonton gesticht. rond 1885 waren er 350 inwoners, maar toen een paar jaar later de trein kwam begon de groei echt pas. in slechts 10 jaar groeide de stad naar 30.000 inwoners. En rond 1920 was alle achterstand op europa ingehaald en was het een grote moderne stad, en sindsdien groeit het nog steeds! vandaag de dag leven er rond de 1,1 miljoen mensen in edmonton en in 2020 wordt het aantal op de 1,3 miljoen mensen geschat. Maar het fort was erg leuk er was een oude trein en tram, vele oude gebouwen en mensen die oude ambachten uitvoerden. we hebben daar van 10 tot 3 daar rondgelopen en ook nog eens lekker geluncht. daarna zijn we naar edmonton mall gegaan, de grootse mall in noord-amerika! ik zou zeggen dat het een paradijs voor vrouwen is zoveel winkels bij elkaar, maar niet alleen winkels ook een zwemparadijs een ijsbaan een pretpark (met achtbaan) een aquarium en een zeehonden show zitten allemaal in de mall! erg indrukwekkend, ben op zoek gegaan naar shirts van het canadese voetbal en basketball team! maar terwijl ze die teams wel hebben schijnt niemand ze te kennen zelfs niet in de grootste sportwinkel waar ik ooit in ben geweest! op de terugweg boodschappen gedaan bij walmart en dat vind ik al groot!

morgen wordt een speciale dag, ik ga voor 3 dagen naar jasper national park. Dat ligt in de rocky mountains. Het is 3 uur rijden vanaf edmonton en ik zie er erg naar uit om de rocky's te zien. maar ik weet niet of ik nog de mogelijkheid heb om mijn blog bij te houden! dus misschien voor de komende dagen even niks!

huggs en kisses from canada
Bob

p.s. foto's vind je hier

• 28 Juli 2010 - 13:17

Jaap:

eindelijk iets van cultuur.

• 02 Augustus 2010 - 22:18

Vito:

Leuk alle verhalen
    ook mooie foto's

• 06 Augustus 2010 - 04:46

Frank:

Haha,dat ze niet van die Canadese sporttems afweten!